Drodzy Rodzice i kochane dzieci.
Czas kwarantanny to długie godziny spędzone w domu. Wspólne gotowanie, czytanie książek, gry i zabawy edukacyjne – to niektóre pomysły dotyczące tego jak spędzać czas z dzieckiem podczas przerwy od zajęć przedszkolnych w związku z koronawirusem. W związku z zawieszeniem zajęć niektórzy rodzice zastanawiają się jak zagospodarować czas wolny. Jeśli brakuje Państwu pomysłów do zabawy z dzieckiem zapraszamy do korzystania z naszych propozycji.Prosimy odwiedzać naszą stronę i poprzez zabawę edukować swoje dzieci.
Przedstawiać będziemy Państwu propozycje pracy z dziećmi oraz materiały z podstawy programowej niezbędne do przyswojenia przez dzieci. W trosce o zachowanie ciągłości edukacyjnej Waszych dzieci prosimy o przepracowanie materiału i ćwiczeń. Materiały poglądowe wykorzystane w tym projekcje dydaktycznym, pozyskane ze stron internetowych, biblioteki i zasobów nauczyciela, służą wyłącznie celom edukacyjnym w okresie kwarantanny narodowej ad.: Covid – 19
Oto pierwsza z naszych propozycji.
Przykłady zabaw logopedycznych – zabawy ćwiczące ruchy języka
Czyszczenie zębów
Język czyści (dziecko szoruje czubkiem języka) po kolei zęby górne od strony wewnętrznej i zewnętrznej, a następnie zęby dolne, też z obu stron. Tą zabawę można połączyć z ćwiczeniem mięśnia okrężnego ust naśladującym płukanie buzi wodą. Dziecko nabiera powietrza w policzki „przelewa” je kilkakrotnie z jednej strony na drugą i wypuszcza.
Zziajany piesek
Dziecko naśladuje zmęczonego psa, który oddycha głośno, z językiem mocno wysuniętym na brodę. Opowiadając dziecku o psie można wplatać elementy z innych ćwiczeń – pies je, zlizuje językiem, szczerzy zęby, gryzie coś, ziewa, mlaska, itp.
Sufit – podłoga
Dziecko za pomocą języka wskazuje sufit, podłogę, może też okno, drzwi. Zabawa ćwiczy trudny ruch kierowania języka do góry, w dół i stronę kącika ust.
Jaszczurka
Kilka płatków kukurydzianych leży na talerzyku. Dziecko ma je zebrać posługując się tylko czubkiem języka. Na ilustracji możemy pokazać dziecku jaszczurkę i jej długi język.
Cukierek
Dziecko wypycha raz jeden, raz drugi policzek czubkiem języka, udając że trzyma w buzi landrynkę. Możemy sprawdzić twardość „cukierka” dotykając policzka palcem.
Podrap się po podniebieniu
Po wyjaśnieniu dziecku gdzie jest podniebienie, pokazujemy jak czubek języka delikatnie je drapie.
Broda – wąsy
Dziecko sprawdza językiem wyciągając go mocno w górę i wdół, czy nie rosnie mu broda i wąsy.
Sztuczki
Robimy z języka „łyżeczkę” (unoszenie przodu i boków języka) „rurkę” przez, którą można wydychać powietrze, „górkę” (czubek języka zaczepiony o dolne zęby, środek się wybrzusza).
Opracowały:Grażyna Krychowiak i Elżbieta Łukomska