W krainie muzyki
Instrumenty dawniej i dziś
Zadanie 1
Posłuchajcie dziś Pani Nutki, wytłumaczy Wam co to znaczy rytm. Możecie też, razem z Panią Nutką zrobić bębenek.
Zadanie 2
Zestaw ćwiczeń porannych:
– „W rytm” – dzieci otrzymują instrument muzyczny, jeżeli macie jakiś w domu. Mogą dostać mały garnek i drewnianą łyżkę. Spacerują, biegają zgodnie z wybijanym przez siebie rytmem.
– „Ósemki i ćwiartki” – dziecko biega szybko na palcach, a instrument trzyma wysoko nad głową i wybija rytm ósemkowy . Następnie chodzi na całych stopach w rytmie ćwiartek.
Zadanie 3
– „Czasem słońce czasem deszcz” – opowiadanie Pani Muzyki
(K. Szczerbakowska -Biniszewska według Programu Kraina Muzyki).
Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.
Po przeczytaniu tekstu rodzic zadaje dzieciom pytania:
Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam?
Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi?
Kto odwiedził Krainę Muzyki?
Jak dziś jest w Krainie Muzyki?
Rodzic dzieciom, że w Krainie Muzyki smutek nazywa się moll, a wesołość – dur. Rodzic włącza dwa fragmenty utworów muzycznych (moll i dur).
Prosi dziecko, by spróbowało ocenić ich nastrój.
Zadanie 4
„Instrumenty” – mapa skojarzeń. Dzieci wyjaśniają, co to są instrumenty, i wymieniają wszystkie, które znają.
Zadanie 5
„Instrumenty wokół nas”– zabawa muzyczna.
Wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dzieci jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu z kuchni, który wydaje interesujący dźwięk. Następnie dziecko prezentuje brzmienie swojego „instrumentu”.
Zadanie 6
Ćwiczenia grafomotoryczne do wykonania. Można sobie wybrać, te na które macie ochotę.
You must be logged in to post a comment.