„Wiosna na wsi”
Zadanie nr 1
Wiersz Stanisław Kraszewski
„Na wiejskim podwórku”
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.
Rozmowa z dziećmi na temat wiersza: (przykładowe pytania)
– Jakie zwierzątka były na podwórku wiejskim ?
– Kto wystraszył zwierzątka?
– Jak nazywają się dzieci: krowy, owcy,świni itd.?
– Co zrobił gospodarz?
– O kogo martwiły się mamy?
Zabawa ćwicząca narządy mowy: Naśladuj mnie
Krowa- ruchy okrężne żuchwą, wargi zamknięte.
Świnka- tworzenie ryjka, jak przy wymawianiu u.
Piesek -szczerzenie zębów, zziajanie.
Kotek pije mleko – wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki, oblizywanie wargi ruchem okrężnym.
Konik – kląskanie.
Kończenie rymowanych zdań np.
Ciele co językiem ……(miele)
Przyszła koza do ……(woza)
Wlazł kotek na ……(płotek)
Pies zły szczerzy ……(kły)
Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie …..(szły)
To dla kotka jest miseczka pełna ……(mleczka)
Podajemy stronę internetową z kolorowankami. Można pomalować kredkami, farbami, można wykleić.
https://mamotoja.pl/pub/kolorowanki/pies.pdf
https://mamotoja.pl/pub/kolorowanki/kot.pdf
https://mamotoja.pl/pub/kolorowanki/kaczka.pdf
https://mamotoja.pl/pub/kolorowanki/owca.pdf
Zadanie 2.
Zajęcia muzyczne
Zabawa ruchowa do piosenki „Kaczuszki”. Nauka piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=0PrpZBCuCKo – Kaczuszki
- Piosenka zwierząt (na dowolną melodię ):
- Miau-miau – miau
- Miau-miau-miau
- Śpiewają koty.
- Miau-miau-miau
- Miau-miau-miau
- śpiewam ja sam.
- Hau-hau-hau
- Hau-hau-hau
- Śpiewają pieski
- Hau-hau-hau
- Hau-hau-hau
- Śpiewam ja sam (itd.)
Zadanie 3.
Zajęcia plastyczne
Proszę obejrzeć film na podanej niżej stronie. Krótka rozmowa na temat treści filmu.
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
Wykonujemy pracę plastyczną według uznania rodziców. Nasze propozycje:
Zadanie 4.
Zabawa matematyczna
Pomoce do zabawy: tektura z narysowanymi kwadratami, jak szachownica, kwadraty różnego koloru wielkości pola szachownicy.
„Zabawy z kwadratem” – zapoznanie dzieci z kwadratem na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „W pogoni za kwadratem ”– wysłuchanie fragmentu wiersza z jednoczesnym demonstrowaniem figury.
Kwadrat – to jest dziwna figura,
bo nie wiadomo,
gdzie
dół
a gdzie góra.
Do góry głową czy na dół
głową.
Zawsze wygląda jednakowo.
Ma równe kąty, ma
równe boki,
Tak samo długi jest – jak szeroki.
Rozmowa na temat wyglądu kwadratu. Przeliczanie boków, kątów.
Następnie rodzic rozkłada przed dzieckiem na dywanie (grubą tekturę z narysowanymi kwadratami, jak szachownica) i na tacy kolorowe kwadraty, pytając dziecko, czy chce zbudować zamek. Dalej czyta fragment wiersza „Zamek z kwadratów wierszem zakodowany”, a dzieci układają kwadraty w odpowiednich kolorach i w odpowiednim miejscu na planszy. Tworzą kolorowy zamek i wymieniają przedmioty, które są w tych kolorach.
W pewnym królestwie, jak wieść to niesie,
Najpiękniejszy mieścił się zamek na świecie.
Jak został zbudowany?… Historia głosi,
Że z wielu, kolorowych kwadratów
Lud go długo, pracowicie wznosił.
Na tym dywanie też możecie taki zamek zbudować
Trzeba posłuchać, co odjąć, albo co dodać.
Uwaga zaczynamy!
- Na samym dole czerwony rząd cały,
Po żadnej stronie nie ma kwadratów białych.
- Dwa kolejne rzędy, jak żabka są zielone
Ale po jednym kwadracie, na każdym piętrze,
I po każdej stronie uszczuplone. (pomniejszone)
- Następne dwa piętra są niebieskie jak niebo
Ale znowu trzeba po bokach odjąć kwadraty
Po jednym z każdego.
- Idziemy jeszcze wyżej, pomarańczowy rząd układamy
Zasada ta sama, po jednym kwadracie z każdej strony zabieramy
Inaczej nam nie wypada.
- Teraz kolor zmienimy, na żółty jak słońce
I tym kolorem zamek dobudujemy do końca.
Dwa ostatnie piętra, po dwa kwadraty dostały
No i w ten sposób powstał, piękny zamek cały.
Zadanie 5.
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej
„W wiejskiej zagrodzie” B. Forma
– Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo
– marsz po pokoju, naśladowanie głosów ptactwa domowego:
•
kury – ko, ko, ko
• indyki – gul, gul, gul
•kogut
– kukuryku
itd.
– Zatrzymują się, machają skrzydłami –
wykonywanie ruchów rękami.
– Rozglądają się czy
gospodarz niesie dla nich ziarno – wykonanie skrętów szyi w prawą
i lewą stronę.
– Kogut wskoczył na płot – wykonywanie
podskoków obunóż.
– Gospodarz sypie ziarno – skłony w
przód.
– Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie,
krowy na pastwisko – przemieszczają się na czworakach.
–
Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą przez mostek –
przejście na czworakach po desce na podłodze.
–
Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając –
przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę,
unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w
drugą stronę.
– Zapadają w
drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi
bok – przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym
boku.
– Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do
obory – chód na czworakach, przejście po
desce na podłodze
(jak wyżej).
Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające –
stanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk.
Życzymy miłej zabawy.
Opracowały: E. Łukomska, G. Krychowiak