- Witamy wszystkich i zapraszamy na poranne ćwiczenia razem z misiem
Zapraszamy do rozwiązania zagadek.
Dzieci podają rozwiązania zagadek w formie podzielonych rytmicznie słów (na sylaby).
• W kropki ma spódnicę,
chętnie zjada mszyce. (biedronka)
• Ma sto biało-różowych płatków
wokół żółtego środka.
Każdy odgadnie, że to… (stokrotka)
• Lata nad kwiatami
i sam wygląda jak kwiat.
Co to za owad?
Czy ktoś już zgadł? (motyl)
• Latają, bzykają
i miodek nam dają. (pszczoły)
Zabawy rymowanki
Kończenie rymowanek dotyczących owadów i roślin spotykanych na łące. Dzieci wymieniają słowa rymujące się z podanymi słowami.
• Trawa, kwiaty, biedronka
– to na pewno… (łąka)
• Czerwone jak gotowane raki
– to… (maki)
• Ma żółty środek, białe płatki,
łodyga u niej wiotka.
Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)
• Piegowata dama,
po łące chodzi od rana.
Wygrzewa się w promykach słonka.
To maleńka… (biedronka)
• Czy to fruwają kwiaty?
Jest ich tyle.
Nie! To… (motyle)
• Lata, lata koło nosa.
Uwaga! To… (osa)
• Lata, lata obok czoła.
Kto to? To miodna… (pszczoła)
Ćwiczenia logopedyczne – Na łące.
• Idziemy na łąkę. Dzieci maszerują za rodzicem po pokoju, spoglądając raz w jedną, raz w drugą stronę.
• Wąchamy kwiaty. Dzieci naśladują trzymanie stokrotki i jej wąchanie. Wciągają powietrze nosem, a wydychają ustami.
• Powtarzamy nazwy. Rodzic ma zdjęcia różnych roślin zielnych rosnących na łące. Dzieci oglądają zdjęcia, powtarzają nazwy roślin za rodzicem i dzielą te nazwy rytmicznie (na sylaby). Np. koni-czyna, wrotycz, jaskier, mniszek, krwawnik…
• Naśladujemy głosy zwierząt. Rodzic pokazuje zdjęcia zwierząt, a dzieci nazywają je i naśladują ich głosy. Np. bocian – kle, kle… osa (pszczoła) – bzzy, bzzy… żaba – rege, rege, kum, kum… skowronek – dzyń, dzyń… .
• Wracamy z łąki. Dzieci robią smutne miny, maszerują za rodzicem po pokoju.
Zabawy ruchowe
Ćwiczenia równowagi – Bociany chodzą po łące. Dzieci – bociany – chodzą po pokoju – łące – wysoko unosząc kolana. Po chwili zatrzymują się, stają na jednej nodze, wyciągają ramiona w bok, rozglądają się za żabami.
Zabawa z elementem podskoku – Żabie skoki. Dzieci – żabki – skaczą z miejsca na miejsce – prostują nogi z przysiadu do wyskoku w górę, powracają do przysiadu z lekkim wsparciem palców rąk o podłoże przed sobą.
Zabawa orientacyjno-porządkowa Taniec motyli. Rodzic rozkłada na dywanie skakankę robi z niej koło – kwiatek. Przy dźwiękach muzyki dzieci – motyle – fruwają po sali – łące, delikatnie poruszając rękami – skrzydełkami. Podczas przerwy w muzyce każdy motyl przysiada w kole ze skakanki – kwiatku.
Ćwiczenia rytmiczne. Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na hasło: Uwaga – jeden! zatrzymują się i podskakują w miejscu. Na hasło: Uwaga – dwa! zatrzymują się i klaszczą w dłonie. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie, zmieniając kolejność wypowiedzianych haseł
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Woreczek jest – woreczka nie ma (mogą być zwinięte skarpetki). Na hasło: Woreczek jest – dzieci stojące w rozsypce podnoszą woreczek w górę, trzymając go oburącz. Na hasło: Woreczka nie ma – wykonują przysiad podparty i przykrywają woreczek dłońmi.
• Zabawa na czworakach. Chodzenie na czworakach wkoło woreczka.
• Ćwiczenia mięśni brzucha. Dzieci, w leżeniu tyłem, wkładają woreczki między stopy, a następnie przenoszą je za głowę i podają do rąk. Siadają i powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie.
• Ćwiczenia stóp. W siadzie skulnym, podpartym, dzieci chwytają woreczki palcami prawej stopy, a następnie lewej stopy i podnoszą do góry.
Marsz przy śpiewie znanej piosenki.
Zabawy z piłką
1. Ustawianie piłki względem siebie według poleceń rodzica. Np. −Połóżcie piłkę przed sobą.−Połóżcie piłkę za sobą.−Połóżcie piłkę na kolanie, między nogami, obok siebie…
2. Podrzucanie piłki określoną liczbę razy z głośnym liczeniem.
3. Wykonywanie rzutów do kosza. Rodzic ustawia kilka kosz i zaznacza skakanką odległość, z jakiej dzieci będą rzucać piłką do kosza. Dziecko rzuca pięć razy. Po zakończeniu dzieci podają liczbę trafień do kosza.
4. Ćwiczenia graficzne. Dzieci dostają kartki z pięcioma kołami – piłkami. Używając kredki tylko w jednym kolorze, mają pokolorować piłki tak, żeby każda była inna
5. Zabawa ruchowa z elementem podskoku – Duża piłka – mała piłka. Dzieci naśladują odbicia małej piłki, skacząc na palcach, a potem – dużej, ciężkiej piłki, skacząc na całych stopach.
Zapraszamy do obejrzenia filmu „Co nam daje łąka”
- Miłej zabawy i nauki.