TERAPIA PEDAGOGICZNA
Usprawnianie myślenia przyczynowo – skutkowego
- Segregowanie przedmiotów – chodzi o dzielenie rzeczy według wspólnych funkcji, np. na przedmioty używane w kuchni, w ogrodzie, do zabawy. Zamiast przedmiotów można też wykorzystać obrazki lub wycinki z gazet.
a) poproś dziecko, by umieściło rysunki w odpowiednich grupach, z których każde ma swoje kryterium (np. używamy ich do mycia się – obrazki z wanną, gąbką, mydłem, itd.).
b) poprosić dziecko, aby odszukało błędy w takim układzie.
- Zabawa w chowanego z zabawkami – schowaj zabawkę. Później opisz dziecku, do czego służą przedmioty znajdujące się obok zabawki albo co się robi w tym pomieszczeniu. Przykładowo: Miś jest w miejscu, gdzie mama i tato śpią. Leży przykryty takim materiałem, który zasłania nam okno na noc.
- Wymyślanie historii do pojedynczego obrazka – wybierz obrazek, na którym widać jakąś sytuację i poproś dziecko o wymyślenie powodów, dla którego postacie tak się zachowują (np. Dlaczego ten pan tak pędzi samochodem? Dlaczego ta dziewczynka jest taka brudna?). Możecie też wspólnie wymyślić, co się będzie dalej działo z bohaterami.
- Historyjka obrazkowa, rodzic prosi dziecko:
- wytnij obrazki i ułóż według kolejności zdarzeń (pamiętamy o właściwym kierunku – od lewej do prawej lub z góry na dół);
- naklej obrazki na kartkę z bloku rysunkowego;
- opowiedz treść historyjki (pomagamy dziecku pytaniami – relacje czasowe: Co najpierw robił chłopiec? Co potem robił chłopiec? lub Co chłopiec robił na końcu? Co chłopiec robił na początku? tematyczne relacje czasowe: Kto kopie dołek? Co chłopiec wrzuca w ziemię? Co robi chłopiec z konewką?/dlaczego chłopiec podlewa ziemię? Co wyrosło z nasionka rzuconego w ziemię? Co chłopiec zrobił z kwiatkiem? Zwrócić uwagę dziecka na sytuacje, gdzie skutek jest odroczony w czasie. Z ziemi wyrośnie kwiatek – jeżeli zasadzimy w ziemi nasionko i będziemy je podlewać.
- wymyśl tytuł tej historyjki;
- użyj wyobraźni i wymyśl, co mogło być wcześniej i co mogło wydarzyć się potem;
- pokoloruj obrazki.
- Zabawa – wymyślanie historii do serii obrazków – wykorzystujemy obrazki z gier, które mamy w domu np. z memo. Dziecko i rodzic losują z ułożonych przed nimi kartoników z różnymi przedmiotami/postaciami pięć obrazków i każdy wymyśla dowolną historię, w której po kolei pojawią się dane przedmioty albo postacie z obrazka.
You must be logged in to post a comment.