Zajęcia 1. Rozmowa na temat sportów zimowych.
R. pyta: − Jakie znacie sporty zimowe?
− Jaką dyscyplinę sportową uprawia Kamil Stoch i Piotr Żyła?
− Jakie sporty zimowe wy chcielibyście uprawiać?
• Dzielenie nazw sportów zimowych na sylaby.
Zdjęcia przedstawiające zimowe dyscypliny sportowe.
Dzieci oglądają zdjęcia różnych zimowych dyscyplin sportowych. Nazywają je samodzielnie lub z R. Np.: skoki narciarskie: sko-ki nar-ciar-skie, biegi narciarskie: bie-gi nar-ciar-skie, łyżwiarstwo: łyż-wiar-stwo, hokej: ho-kej, jazda figurowa na lodzie: jaz-da fi-gu-ro-wa na lo-dzie.
• Wymienianie cech sportowca. R. pyta: − Jaki powinien być sportowiec? − Co powinien codziennie robić?
• Zabawa ruchowo-naśladowcza – Sporty zimowe.
R. podaje nazwy dyscyplin sportowych uprawianych zimą, dzieci naśladują ruchy sportowców, którzy uprawiają daną dyscyplinę.
• Ćwiczenia wzrokowo-słuchowo-ruchowe – Zabawy na śniegu.
Naśladowanie zimowych odgłosów: chrzęstu śniegu ugniatanego butami, wiejącego wiatru. Rytmizowanie tekstu: Zima biała – śniegu nasypała. Mówienie tekstu połączone z wykonywaniem ruchów – naprzemiennych przysiadów i wyprostu: Zima (przysiad), biała (wyprost) – śniegu (przysiad), nasypała (wyprost).
• Ćwiczenia ruchowo-graficzne. R. opowiada o zimie, a dzieci kreślą w powietrzu odpowiednie kształty.
Był ładny zimowy dzień. Słońce (kreślą kształt słońca) świeciło mocno i odbijało swe promienie na śniegu, który lśnił. Nieliczne chmury (kreślą kształt chmury) leniwie płynęły po niebie. Nagle zerwał się wiatr (naśladują odgłos wiatru). Chmury zasłoniły słońce i zaczął padać śnieg (ruchami palców dłoni naśladują padający śnieg).
• Zabawa ruchowa – Buch w śnieżny puch
Dzieci spacerują po sali przy dźwiękach muzyki. Gdy usłyszą klaśnięcie skaczą do śniegowej zaspy, naśladują rozgarnianie śniegu rękami, próbując się z niej wydostać. Dźwięk muzyki ponownie zaprasza dzieci do marszu w różnych kierunkach.
Zajęcia 2. Doświadczenie i obserwacja – poznawanie właściwości fizycznych śniegu.
• Rozmowa na temat śniegu.
− Co to jest śnieg?
− W jakich porach roku się pojawia?
− Jaki jest śnieg?
R. zwraca uwagę, że śnieg, który pada, jest miękki, delikatny, puszysty. Natomiast gdy poleży dłużej, robi się twardszy. − Co dzieje się ze śniegiem, gdy go trzymamy w ciepłym pomieszczeniu? Pamiętajmy! Śnieg topi się, a nie rozpuszcza.
• Układanie porównań określających charakterystyczne cechy śniegu.
Dzieci kończą porównania rozpoczęte przez R.:
− Śnieg jest biały jak…
− Śnieg jest zimny jak…
− Śnieg jest miękki jak…
− Śnieg jest mokry jak…
Śnieg to opad atmosferyczny składający się głównie z sześcioramiennych kryształków lodu łączących się w płatki śniegu. Na ziemi tworzy porowatą pokrywę śnieżną. Śnieg powstaje, gdy w chmurach para wodna zamarza – krystalizuje (sublimacja – ze stanu gazowego przechodzi w ciało stałe). Śnieg jest plastyczny, ale nie zawsze tak łatwo się lepi. Np. puch śnieżny – lekki, puszysty śnieg, zaraz po opadzie jest mało plastyczny.
• Zabawa ruchowo-naśladowcza – Narciarz. R. naśladuje ruchy narciarza: biegnącego po śniegu, podchodzącego pod górkę, zjeżdżającego z niej, a dzieci powtarzają te ruchy.
• Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Wirujące płatki śniegu. Dziecko jest płatkiem śniegu na dźwięk muzyki płatki wirują wokoło wolnym ruchem. Gdy muzyka milknie płatki śniegowe opadają na ziemię – dzieci przykucają. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.
Chętne dzieci zapraszamy do pokolorowania wybranej kolorowanki.
You must be logged in to post a comment.