07.05. O higienę dbamy, wirusa przeganiamy.

Witamy Kropelki w czwartkowy poranek. Dzisiaj rozpoczniemy zagadkami. Słuchajcie uważnie. Odpowiedzi naprowadzą Was na temat dzisiejszych zajęć.

Czeka w Twej łazience,
w kostce albo w płynie.
Posmaruj nim ręce,
a brud zaraz zginie. ( mydło)

Do suchej nitki
moknie nieraz,
gdy po kąpieli
nim się wycierasz. ( ręcznik)

Dziurki w niej, jak w serze.
Żyła w morzu na dnie.
Do wanny ją bierzesz,
bo umie myć ładnie. ( gąbka)

Jak już zapewne się domyślacie, dzisiaj będziemy rozmawiać o higienie osobistej , a w szczególności o konieczności mycia rąk.

Popatrzcie na obrazki poniżej i powiedzcie, kiedy należy myć ręce, kiedy myjemy całe ciało?

Teraz zapraszamy Was do wysłuchania pewnej rozmowy, którą przeczyta Wam mama lub tata.

Inscenizacja pt. „ Dwie rączki”
(Rodzic nakłada na jedną rękę rękawiczkę białą a na drugą czarną i ręce prowadzą dialog)
B: Witam koleżanko! Jadłaś już śniadanko?
Cz: Witam, witam … źle się czuję, co śniadanko? Och żartujesz!
B: No tak, jak tu chlebek wziąć do ręki, która przecież brudna cała pewnie w błotku się taplała, babki z piasku też stawiała, kotka, pieska dotykała!
Cz: Tak, tak i to nie jest wszystko jeszcze bo łapałam rączką wreszcie: kredki, buty, lalki, miśki, potem szafki, włosy Kryśki, tego Tadzia co tak biega, ale fajny jest kolega! A i zapomniałam sobie że drapałam się po głowie!
B: O to wiele już się działo, wybrudziłaś swoje ciało, twoja skóra brudna, czarna, marna twoja dola, marna! Jeśli teraz zjesz kromeczkę to obawiam się troszeczkę, że przeniesiesz wnet do brzuszka złe bakterie na okruszkach. Będzie boleć brzuszek dzieci kiedy brud do środka wleci! A słyszałaś taką rzecz: można z brudu grypę mieć!
Cz: Co mam robić ? Poradź proszę tego brudu już nie zniosę!
B: Sprawa prosta, co tu kryć trzeba dobrze ręce myć!
Cz: Ale jak? Ale jak? Czy do góry? Czy na wspak? Z wodą ? Może bez? Czy na sucho można też?
B: Ja się tego nauczyłam kiedy w przedszkolu byłam. Dzieci pokaz mi zrobiły mycia rączek nauczyły!
Cz: Ja zostaję tu dziś z wami by nauczyć się prawidłowo rączki myć aby zdrowym być!

Zapraszamy Was do obejrzenia bajki o Myszce w paski, która przypomni Wam jak należy prawidłowo myć rączki.

Teraz mamy dla Was zabawę ortofoniczna. Naśladujemy odgłosy.

„W ŁAZIENCE”
P.Siewiera- Kozłowska
Ćwiczenia ortofoniczne w oparciu o wiersz

Woda w kranie- szum, szum, szum,
Mydło pluska- plum, plum, plum,
Myję rączki- szur, szur, szur,
I brud znika- bul, bul, bul.

Teraz troszkę się poruszamy.

MYCIE”
J.Wasilewska
Zabawa naśladowcza.
Dzieci naśladują ruchem słowa wiersza. Pokazują poszczególne części ciała.Na koniec podskakują z uniesionymi rękami.

Kolorowe mydło mam.
Szybko się umyję sam.
Czoło, nosek, uszy, szyję.
Szczotką zęby raźno myję.
Ręce, nogi, plecy, brzuch.
Patrzcie jaki ze mnie zuch!

Czas na piosenkę .

Kropelki kochane. Wiecie już, że możemy dbać o nasze zdrowie poprzez aktywność fizyczną, zdrowe odżywianie i codzienną higienę.

W obecnej sytuacji, kiedy chcemy ochronić się przed złym wirusem z koroną, szczególnie musimy dbać o higienę.

Zapraszamy Was do obejrzenia bajki o koronowirusie.

Jak będziemy przestrzegać kilku ważnych zasad uda nam się przegonić wirusa.

Na zakończenie piosenka i propozycja kart pracy.

O higienę naszą dbamy i wirusa przeganiamy!

Karta pracy nr 1. Źródło: „Program edukacyjny dla przedszkoli Pogromcy Zarazków”. Bogumiła Litwińska, Gabriela Gajewska

I. Łukaszewicz, I. Gieraszek

Iza Łukaszewicz